Łańcuch wciąż pozostaje jednym z najefektywniejszych systemów przeniesienia napędu. Przekładnie łańcuchowe pracują w zasadzie bez poślizgu i łagodzą gwałtowne szarpnięcia. Owszem, istnieją alternatywy dla łańcucha w postaci wału napędowego, jednak sprawność takiego układu jest niższa. Dlatego wciąż najczęściej wybierane są przekładnie łańcuchowe, w której najistotniejszym elementem są oczywiście koła łańcuchowe.
Materiał kół łańcuchowych
Najczęściej do produkcji kół łańcuchowych wykorzystuje się stal lub żeliwo.
Zacznijmy od kół żeliwnych. Dzielą się one na jedno, dwu i trzyrzędowe. Wykonywane są z żeliwa G22, a ilość zębów wynosi od 38 do 114. Oczywiście koła z podziałką 1/1/2×1″ mają odpowiednio mniejszą, maksymalną liczbę zębów – 95. Warto wspomnieć, że koła łańcuchowe żeliwne produkowane są również pod tuleję stożkową TAPER LOCK. Umożliwia ona bardzo łatwy montaż i demontaż sprzęgła na wale koła zapasowego etc.
Jeśli chodzi o koła stalowe, do ich produkcji wykorzystuje się wysokogatunkową stal C45 E UNI EN1083-1 wg ISO R606/ DIN 8187. W przeciwieństwie do kół żeliwnych, do wyboru mamy koła również o szerszym zakresie liczby zębów – od 8 do aż 125. Koła łańcuchowe tarczowe są niezwykle trwałe i pozwalają na długotrwałe użycie w trudnych warunkach.
Koła łańcuchowe z piastą?
Istnieją również koła łańcuchowe stalowe z wbudowaną piastą. Takich kół używa się w bardzo wymagających środowiskach pracy. Z kolei koła łańcuchowe z hartowanymi indukcyjnie zębami posiadają niezwykle twardą powłokę. Warto rozważyć ich zakup, ponieważ wyższa cena zwróci się dzięki braku konieczności tak częstej wymiany jak w przypadku standardowych kół.
Istnieją oczywiście jeszcze inne rodzaje kół – nie sposób opisać ich wszystkich w krótkim artykule. Na szczególną uwagę zasługują koła łańcuchowe dla dwóch pojedynczych łańcuchów. Więcej informacji możesz uzyskać na stronie producenta. Niezależnie od wybranego typu koła, Polmech dostarcza najlepsze rozwiązania!
Najnowsze komentarze